klart.se



torsdag 10 februari 2011

Tänker på altan

Här är två bilder där man ser ut till där vår altan kommer byggas. Längs hela kortsidan vid köket till halva huset efter altandörren på baksidan.

Kortsidan ligger i söderläge. Där ute kan vi sitta och sola och äta frukost till sommaren.
Baksidan där solen går ner. Man ser också en söt liten träkoja i skogen.

Lägg även märke till vår nyinköpta matta och duk i köket :) Duken har Martins mamma varit snäll och sytt åt oss. Både matta och tyg från IKEA.

5 kommentarer:

  1. Vad bra det blev i köket. Tråkigt att det huset inte fanns när vi byggde... :(

    //Maria

    SvaraRadera
  2. Så tänker vi också bygga altan! Vi verkar ha husen åt ungefär samma håll också. Vi har syd ganska rakt på vardagsrumshörnet, ev lite mer mot kortsidan.

    Har ni planerat mer tekniskt på själva altanen? Ska ni gjuta rör, bygga på plint eller rakt på backen? Tänker ni göra den lika djup på kortsidan som på baksidan?

    Jag satt och ritade altaner till höger och vänster i höstas men projektet har av säsongsmässiga skäl tagit en liten paus.

    SvaraRadera
  3. Vi komemr också att bygga en sådan altan. Vi har köksdörren rakt österut så där måste Anna ha en morgonkaffeplats. Sen måste man ju kunna gå från köket till grillarna på framsidan (söder) utan att gå igenom huset. Daniel, har du ritat i SketchUp? Vi kanske skall byta grejer i så fall.. Jag har börjat på en skiss och kan lägga up den på bloggen.

    SvaraRadera
  4. Vi kommer göra altanen 4 meter djup hela vägen. Vi vill inte riskera att bli sura över att vi gjort den för smal :) den kommer nog byggas på plintar.

    SvaraRadera
  5. Vi är inne på att bygga 2-2,5 på kortsidan och 4-5 på baksidan och kommer nog gjuta rör.

    Jag är så ruskigt old-fashioned att jag bara ritat i iSketch, dvs med papper och penna. Har fortfarande inte bestämt mig exakt hur vi ska göra med bärlinor, stolpar etc, det finns ju kort sagt en del att bestämma. Du får i alla fall hemskt gärna lägga upp det du skissat och så småningom kommer jag kunna bjuda igen, antingen med egenhändigt ritade saker eller om jag rent av sätter mig in i SketchUp eller liknande så småningom.

    SvaraRadera